Етапи створення сайту: від задуму до запуску

Створення сайту етапи
15
1
5
0
06.02.2025

Створення сайту — це тривалий і складний процес, що потребує ретельної підготовки та виконання значного обсягу робіт. Незалежно від масштабу майбутнього проєкту, важливо знати головні етапи створення сайту та дотримуватися їхньої послідовності для ефективної організації робочого процесу. Правильна послідовність етапів розробки сайту гарантує якість, ефективність і відповідність кінцевого продукту вимогам замовника.

Головні етапи створення сайту

Етапи створення вебсайтів

Створення сайту — це ефективне рішення для підприємців, котрі прагнуть розширити свою аудиторію та збільшити кількість продажів. Для досягнення поставлених цілей, важливо ретельно підійти до підготовки й процесу створення сайту.

Основні етапи створення вебсайтів:

  • Визначення цілей і завдань проєкту;
  • Формування технічного завдання;
  • Прототипування сторінок;
  • Створення макета дизайну сторінок: 
  • Верстка сайту;
  • Програмування функціонала;
  • Наповнення контентом;
  • Тестування;
  • Здача та запуск готового вебпроєкту;

Отже, розгляньмо особливості кожного з цих кроків у створенні повнофункціонального інтернет-ресурсу.

Початкові етапи розробки сайту: визначення цілей і завдань

Розробка сайту починається з ретельного аналізу. Вам потрібно визначити, яку функцію виконуватиме вебсайт і яких цілей ви прагнете досягти його створенням. Проаналізуйте, для чого вам потрібен сайт: представлення бізнесу в інтернеті, публікація цікавих статей, реклама товарів, інформування про новини чи надання онлайн-послуг. Визначення виду сайту — важливий етап, оскільки від нього залежать всі подальші кроки планування. 

Наступним після визначення призначення вебресурсу можете перейти до опису портрета цільової аудиторії. Важливо зрозуміти, хто ваш потенційний клієнт, оскільки ці дані є основою для формування контенту, дизайну, функціоналу, стилю комунікації тощо. Правильно складений портрет цільової аудиторії допоможе розробити ресурс, який відповідатиме інтересам і потребам користувачів.

Далі, залежно від типу ресурсу, слід провести аналіз конкурентів, дослідити сезонність товару чи послуги, зацікавленість аудиторії обраною темою та визначити унікальність торговельної пропозиції. Ретельна робота над підготовчими процесами допоможе визначити, на якому етапі розробки сайту необхідно першочергово зосередитись та куди приділити більше ресурсів.

Формування технічного завдання

Технічне завдання — це документ, в якому описуються всі вимоги до створення майбутнього сайту. Інформацію з цього документа використовують всі спеціалісти, які беруть участь у розробці, тому він повинен мати правильне оформлення: 

  • Чіткість. У технічному завданні не повинно бути зайвої інформації, його структура та зміст мають бути чіткими, послідовними та інформативними.
  • Детальність. Необхідно прописати всі аспекти роботи кожного спеціаліста. Це допоможе ефективно побудувати робочий процес та швидко оцінити час, необхідний для реалізації кожного етапу проєкту.
  • Зрозумілість. Кожен фахівець має без проблем зрозуміти, що саме йому потрібно виконувати. Тому ТЗ повинне містити чітко сформульовані вимоги, потрібну фахівцеві термінологію, строки виконання та іншу додаткову інформацію, на кшталт стандартів чи побажань замовника.

Інформація у технічному завданні складається разом із замовником, адже туди враховуються всі його побажання та вимоги. Проєкт переходить у стан розробки лише після ретельної перевірки та підписання техзавдання.

Наведемо приклад основних розділів, які повинні бути у ТЗ:

  • Цілі та завдання майбутнього інтернет-ресурсу.
  • Основні параметри сайту: тип, цільова аудиторія, цілі та завдання.
  • Функціональні можливості, доступні на сайті. Наприклад, кошик для додавання товарів чи особистий кабінет. Якщо передбачено розміщення нетипових функцій, потрібно додатково описати їх концепцію.
  • Структура сайту: розділи, кількість сторінок та їх ієрархія. Якщо запланована структура складна, в технічному завданні може міститися візуальна карта сайту. 
  • Семантичне ядро: зібрана база ключових слів, що відповідають концепції сайту та його цільовій аудиторії. Ця інформація необхідна для наповнення якісним контентом і покращення пошукової оптимізації.
  • Вимоги до дизайну: корпоративні кольори, логотип, типографіка, фірмовий стиль та інші візуальні елементи. Додатково замовник може надавати приклади візуальних рішень, які мають бути враховані в розробці дизайну.
  • Технічні вимоги: хостинг, домен, CMS-система, SLL-сертифікат, адаптивність, кросбраузерність та інші додаткові технології.
  • Контент: визначення структури контенту, що використовуватиметься на сайті. Також уточнюється кількість мовних версій, які повинна підтримувати платформа.
  • Терміни виконання: формування часових рамок для реалізації кожного етапу роботи над сайтом. Це допомагає фахівцям чітко розрахувати план дій і дотримуватись встановлених дедлайнів. 
  • Встановлення бюджету: виходячи з термінів, виділених на реалізацію проєкту, його складності, а також додаткових вимог замовника формується бюджет та умови оплати. Детальніше ознайомитись з вартістю кожного етапу розробки вебсайту — від реєстрації домену до впровадження маркетингових інструментів, можна тут.

Прототипування сторінок

Перейдімо до одного з головних етапів розробки вебсайту — створення дизайну. Чому він вважається таким важливим? Перше, з чим стикається користувач, перейшовши на сайт, — це його дизайнерське оформлення. Від того, як ваш вебресурс візуально вплине на користувача, залежить його вибір: залишитись на сторінці чи закрити вкладку браузера.

Дизайн починається з прототипування — схематичного розміщення меню, текстових блоків, зображень та кнопок на сторінці вебсайту. Створюючи прототип, важливо уявляти себе на місці вашої цільової аудиторії, щоб врахувати всі правила зручного користування. Структура сторінки повинна бути інтуїтивно зрозумілою, щоб користувач з легкістю знайшов потрібний йому блок з інформацією. 

Правильно розроблена структура сторінки утримує увагу користувача і підводить його до здійснення цільової дії. Готовий прототип затверджується замовником, за потреби коригується та переходить до етапу зовнішнього оформлення.

Прототипування сторінок

Створення макета дизайну сторінок

Маючи готовий прототип, ви готові перейти до його візуального оформлення з урахуванням елементів корпоративного стилю. Якщо такі елементи відсутні, дизайнер може розробити фірмовий стиль: колірну гаму, логотип, типографіку тощо, і на його основі створювати візуальне рішення. Дизайнеру також можуть надаватись приклади сайтів, що візуально приваблюють замовника, і він бажає бачити схожі рішення в дизайні свого проєкту.

Робота дизайнера затверджується за двома схемами:

Оцінка проміжкових результатів. Кожен блок чи сторінка розробляються поступово та передаються на затвердження по черзі. Тобто, наступна сторінка не оформляється, поки дизайнер не отримав відгук на попередню. За такої схеми оцінювання у завершену роботу не вносяться додаткові правки від замовника.

Оцінка готової роботи. Оцінювання готового дизайнерського макета є найпопулярнішим методом, попри те, що має деякі обмеження. Полягають вони в можливості дизайнера обмежити кількість правок, які може внести замовник. Це може здатися дещо несправедливим, але не турбуйтеся, адже досвідчений дизайнер виконує свою роботу якісно, і правки будуть мінімальними. 

Якісно розроблений дизайн повинен приваблювати цільову аудиторію, бути зручним у користуванні та спонукати до здійснення цільової дії. Всі елементи сторінки повинні бути розташовані на видних місцях, щоб пошук по сторінці був легким. Наприклад, головні навігаційні кнопки мобільної версії розміщуються так, щоб користувач міг натискати на них пальцем руки, яким тримає телефон. Це все дозволить вам збільшити показники конверсії та покращити лояльність користувачів до бренду. 

Верстка сайту

Після затвердження дизайну замовником можна перейти до технічної частини — верстки сайту, етапу створення сайту в HTML та CSS кодах. Верстка сайту — це процес створення готових сторінок на основі дизайнерського макета. У своїй роботі верстальник використовує дві основні мови: мову розмітки HTML та мову стилів CSS. На цьому етапі проєкт починає функціонувати: кнопки стають клікабельними, посилання працюють, а сторінки правильно відображаються у різних браузерах.

Перед початком написання коду також вказується, чи потрібна адаптивна верстка, якщо ви не маєте адаптивного дизайну. Адаптивна верстка необхідна для коректного відображення сайту на різних пристроях, що є важливим, оскільки допомагає охопити значну кількість мобільного трафіку. Також фахівець може використовувати семантичну версту, де кожен тег має своє семантичне значення. Такі теги спрощують роботу з кодом і допомагають пошуковим роботам зрозуміти, який контент розміщено на сторінці.

Написаний код з’єднується з системою керування, наприклад: онлайн-конструктором, CMS-системою чи SaaS-платформою. Але є нюанс: не всі види сайтів потребують підключення до таких платформ. Наприклад, прості односторінники або лендінги можуть самостійно функціонувати без додаткових ресурсів. 

Програмування функціонала

Наступний етап роботи над сайтом полягає в програмуванні його функціональних можливостей. Потреба в роботі програміста з’являється, коли необхідно реалізувати функціонал, не передбачений базовим набором. Наприклад, це може бути інтеграція з зовнішніми сервісами, кошик для додавання товарів або додавання платіжної системи. 

Простий лендінг, функціонал якого обмежується звичайними кнопками та посиланнями, може повністю розробити верстальник. Якщо ж кнопки повинні виконувати складнішу функцію, ніж просто перехід на іншу частину сторінки, до проєкту підключається фахівець з програмування. Такою функцією може бути, наприклад, обробка введених даних у форму.

Наповнення контентом

Після візуального оформлення та програмного опису ви отримаєте готовий шаблон для заповнення контентом. На цьому етапі розробки вебсайту додаються заголовки, тексти, метаописи, зображення та відео. 

У написанні текстів важливо використовувати ключові слова з семантичного ядра, оскільки це забезпечить SEO-оптимізацію. Використання ключових слів дозволить вашому сайту займати вищі позиції у пошуковій видачі. Це допоможе залучити якісний трафік, оскільки ваш сайт буде з’являтися у видачі за відповідними запитами користувачів.

Текст на ваших сторінках повинен бути:

  • Зрозумілим та змістовним;
  • Відповідним потребам та інтересам аудиторії;
  • Структурованим розділами та списками;
  • Оптимізованим під пошукові системи.

Використовуйте унікальний медійний контент на сторінках свого сайту, адже стокові фотографії часто не викликають довіри у користувачів. Наприклад, додайте фотографії вашої команди або створіть відеоогляд своєї продукції — це допоможе бренду стати ближчим до аудиторії. Також не забувайте про оптимізацію медіаконтенту: це пришвидшить завантаження сторінки, зменшить навантаження на сервер, покращить SEO та доступність.

Для покращення медіаконтенту на сайті потрібно:

  • Створювати високоякісні зображення;
  • Додавати фотографії товару з усіх ракурсів;
  • Налаштовувати субтитри для відео;
  • Заповнювати тег Alt в усіх зображеннях.

Останній етап розробки вебсайту — тестування

З основними етапами розробки вебсайту ми розібралися, тож перейдімо до етапу тестування, на якому повністю перевіряють сторінки на правильність відображення та функціонування. Основні етапи тестування вебсайту включають перевірку таких аспектів:

  • Правильність роботи кнопок, посилань, форм та інших елементів;
  • Зручність користування інтерфейсом;
  • Швидкість завантаження сторінок за різних умов навантаження на сервер;
  • Рівень захищеності ресурсу від зовнішніх впливів;
  • Коректність відображення на різних пристроях та браузерах;
  • Доступність вебресурсу людям з обмеженими можливостями.

Після виявлення та коригування всіх помилок, готовий сайт переноситься на хостинг, підключається до свого домену та відкривається для індексації пошуковим роботам. І навіть після цього вебсайт продовжує тестуватись та оптимізуватися, щоб зручність і якість користування завжди залишалась на високому рівні.

Здача та запуск готового вебпроєкту

Успішно завершивши всю послідовність етапів розробки сайту, ви готові до здачі проєкту замовнику. Якщо у нього відсутні зауваження до фінальної роботи, здійснюється публікація сайту. Клієнту надається доступ до ресурсу, а саме логін та пароль, після чого проводиться навчання щодо роботи з сайтом. Фахівець навчає замовника оновлювати контент, змінювати інформацію, збирати аналітику та публікувати статті. 

Нерідко співпраця з командою розробників продовжується, і клієнти замовляють такі додаткові послуги, як:

  • Наповнення каталогу інтернет-магазину;
  • Написання та публікація SEO-оптимізованих статей;
  • Просування готового вебресурсу;
  • Інтеграція з CRM-системами;
  • Розробка рекламних кампаній;
  • Підтримка сайту.

Потреба в додатковій підтримці ресурсу також залежить від його типу. Наприклад, інтернет-магазин потребує регулярного оновлення контенту, додавання товарів у каталог та маркетингового просування. Тоді як односторінник не передбачає постійної підтримки та регулярного оновлення контенту.

Після запуску вебсайту важливо відстежувати показники клікабельності, відвідуваності, конверсії, поведінки користувачів, пошукової оптимізації тощо. Це допоможе краще зрозуміти інтереси аудиторії та, відповідно до цього, покращити контент, функціонал, оптимізацію та безпеку користування.

Висновки

Створення сайту — це складний процес, що потребує ретельної підготовки до його реалізації. Від кожного етапу створення сайту залежить кінцевий результат, тому для створення якісного вебпроєкту важливо приділити увагу кожному з них. Професійний підхід до розробки дозволяє створити продукт, що відповідає потребам аудиторії, збільшує продажі та залучає нових користувачів.

Для професійної розробки сайтів звертайтесь до компанії Atlasiko. Наші індивідуальні рішення допомагають втілити в життя будь-які проєкти замовників. А використання сучасних інструментів для розробки дає нашим фахівцям змогу досягати всіх поставлених цілей проєкту. 

Професійний автор

Анастасія Сакса, як досвідчена авторка статтей, розкриває цікаві для аудиторії теми. Ретельні дослідження та експертний підхід дозволяють їй створювати оригінальні тексти, які відповідають на всі питання читачів.
Поділіться своїми думками в коментарях нижче!